JTTP 2007
Jeu de temps / Times Play
Winners / Gagnants
- Dominic Thibault — Nuit noire, Nuit grise (5:12 / 2006)
- Georges Forget — Orages D'acier (6:59 / 2007)
- Thierry Gauthier — Cycles (8:00 / 2007)
- Olivier Girouard — Le pont du souvenir (5:54 / 2007)
- Félix Paré — La volonté du périscope (6:22 / 2007)
CD Cache 2007
Composers (46) Compositeurs(trices)
Tim ASHWORTH
Adam BASANTA
Joel-Aimé BEAUCHAMP
Nicholas BEDELL
Olivier BÉLANGER
Adrian BORZA
Peter BOWLES
Sammy CHIEN
Monica CLOREY
Luke CYCA
Valérie DELANEY
Sylvia DETAR
James DUHAMEL
Isabelle DUSSAULT
Alex EDDINGTON
Jesse FEGELMAN
Tom FESNOUX
Georges FORGET
Fritz FOSS
Joshua FOURNEY
Thierry GAUTHIER
Olivier GIROUARD
Christopher Damon Andrew GRIGOR
Jean-Robert HARVEY
Bryan JACOBS
Myriam LAVOIE
Theo MATHIEN
Colin MCGUIRE
David MESIHA
Richard MINARDI
Emory MURCHISON
James O’CALLAGHAN
Félix PARÉ
Sylvain POHU
Jean-François PRIMEAU
Raphaël REED
Sandy SCOFIELD
Leonardo SECCO
Timothy SUTTON
Dominic THIBAULT
Matt TOZER
Elliot VAUGHAN
Michael VINCENT
Kamen ZENOV
Joshua ZUBOT
Sponsors and Awards / Prix et donateurs
Jury
Dominique Bassal
Martin Bédard
Nicolas Bernier
Ned Bouhalassa
Rainer Bürck (DeGeM)
Kristine H. Burns
Chin-Chin Chen
Mark Corwin
Ian J. Crutchley
Francis Dhomont
John Drever (UKISC)
Ivan Elezovic
Gordon Fitzell
Iris Garrelfs (SAN)
Mario Gauthier Philippe-Aubert Gauthier
Barbara Golden
Folkmar Hein (Studio TU Berlin)
Elizabeth Hinkle
Elizabeth Hoffman
Bentley Jarvis
Monique Jean
Hideko Kawamoto
Yota Kobayashi
Stefan Kozminchuk
Andrew P. Lewis
Elainie Lillios
Tom Lopez (SEAMUS)
Annie Mahtani
Raphaël Néron-Baribeau
David Ogborn
Claire Piché
Shawn Pinchbeck
Hélène Prévost
Daniel Pruger
Laurie Radford
Jean Routhier
Jøran Rudi (NOTAM)
Barry Schrader
Stefan Smulovitz
Ian Stewart
Nadene Thériault-Copeland (CASE)
Caroline Traube
Barry Truax
Eldad Tsabary
Ben Wilson
Submissions / Soumissions
max ALEXANDER — Those Times Echo, Hopefully they Will for You (5:56 / 2006)
sad art = heart art
Here’s the issue: max likes improvised music, but max isn’t good enough to be an improvising musician. Furthermore, max doesn’t so much care for electroacoustic music, but that’s what he studies and is good at. This catch-22 is what keeps max creating music, constantly trying to solve this delicious bit of irony.
Tim ASHWORTH — the urban postman's audio journal (7:59 / 2007)
‘the urban postman’s audio journal’ is a narrated soundwalk through a typical day working at the post office in downtown Montreal.
Tim Ashworth is a cellist, postal worker and electroacoustics student at Concordia University in Montreal.
Adam BASANTA — The fine line between Civility and the Truth (7:59 / 2007)
My objective was to explore the notion of transformation between two sound images, the guttural coughing of a man and the roars of an otherworldly animal, while establishing a loose first person narrative. I chose to question the natural imagery associated with man as “good” and beast as “evil”, and represent the transition from the discomfort of man to the calm of the otherworldly beast as a birth or exorcism of sorts; one’s shedding of the cover of civility for the truth.
Adam Basanta is a music major at SFU's School of Contemporary Arts, studying electroacoustic composition with Barry Truax.
Joel-Aimé BEAUCHAMP — High Song [excerpt] (8:02 / 2006)
Lorsque j’ai entrepris la composition de High Song, j’avais en tête une pièce calme et lente qui me distancierait de mes habitudes compositionnelles et me permettrait d’élargir mon éventail de procédés de composition.
Dans cette version réduite de High Song (8 minutes contre 21 minutes), je ne développe qu’une seule idée musicale : La rupture entre deux styles d’écritures distinctes.
La première est tramée, d’une durée moyenne (entre 1:30 minutes et 3:00 minutes) dans un registre aigue et sera développée par induction de bruit. C’est pourquoi j’ai choisi la synthèse comme principal matériau, afin d’avoir le plus de contrôle possible sur le développement morphologique de mes courants auditifs.
La seconde est pulsée, de courte durée (8 secondes) et occupe tout le spectre sonore. Elle consiste en un thème et variation sur un motif percussif. Je l’ai généré en traitant de façons différentes chaque courant d’une boucle de batterie que j’avais pré-séquencée à l’aide d’un échantillonneur virtuel.
L’alternance entre ces deux écritures opposées revient 4 fois.
Joel-Aimé Beauchamp découvrira le plaisir de l'écoute à l'âge de quinze ans en rencontrant les musiques électroniques surexcitées. L'illusion de plénitude créée par l'abus de paramètres musicaux de base l'accrochera pour toujours et donnera enfin un sens à cette drôle d'idée qu'on toujours eue les hommes: agencer les sons dans le temps et l'espace.
C'est un an plus tard, soit en 2001, qu'il fera ses premiers pas au conservatoire de musique de Montréal en composition électro-acoustique dans la classe de Yves D'Aoust. Il abordera d'abord la composition en tentant d'y intégrer un style fanfaron, puisant dans l'autodérision et le sabotage comme développement formel, en opposition avec son attitude fonceuse et perfectionniste. Il abandonnera rapidement cette avenue, réalisant que le respect se gagne tout autant, sinon plus, par l'image, l'attitude et l'esthétique empruntée par l'artiste que par la qualité de l'oeuvre présentée.
Aujourd'hui, diplômé du conservatoire, Joel-Aimé a abandonné son attitude désabusée pour se tourner vers une passion artistique inépuisable et un professionnalisme hors pair.
Nicholas BEDELL — Souvenir (7:15 / 2007)
Souvenir – This piece marks my first attempt to create a meaningful composition in the world of electronic music. It is intended to be a journey of sound that begins floating above water on white rapids, toward a waterfall. After the drop off, the listener is drawn into a mysterious submarine sound world that exists seemingly in slow motion. The piece is concluded as emergence from this ethereal underwater world transpires, and once again the listener finds themselves floating down a stream as the piece fades to nothing.
Nicholas Bedell (1984) was born in Dartmouth Nova Scotia where he began his education in music through school concert and jazz band programs. He has recently completed his undergraduate degree in theory/composition at Acadia University and plans to pursue higher education in the near future.
Olivier BÉLANGER — Douce tempête du midi (8:00 / 2003)
Deuxième volet de la trilogie des tempête, Douce tempête du midi est une musique d'attente et d'espoir, espérant calme et patience de la part de l'auditeur.
Olivier Bélanger termine présentement un doctorat en composition électroacoustique à l'université de Montréal sous la direction de Jean Piché et Caroline Traube. Ses travaux portent sur la création d'un modèle de synthèse de la voix chantée et sur le contrôle algorithmique des instruments de synthèse. Depuis 2003 il est chargé de cours pour le secteur électroacoustique de la faculté de musique de l'université de Montréal où il donne les cours de programmation musicale Max et MaxMSP.
Adrian BORZA — Cinq minutes cinéma pour l'oreille (5:01 / 2005)
Natural sounds are put together to create a movie playing: city traffic, policemen whistling, engines starting, cars honking, engines restarting, people shouting, glass breaking, alarms beeping, crowds cheering, low growling, people screaming, and then a man’s voice, astonishing music, and a car door closing; interest, acceptance, curiosity, uncertainty, fright, and surprise. It was all in your imagination. It is the power of the sound design.
Adrian Borza achieved Electro-acoustic music courses with emphasis in Max/MSP programming during the Fall-Winter 2004-5 terms at the University of Montreal.
Peter BOWLES — Cataract (6:11 / 2007)
Dare you blink an eye?
Peter Bowles is eager to begin his fourth year studying music and sound at Simon Fraser University under the direction Barry Truax, Arne Eigenfeldt, and Owen Underhill. His acoustic works have been performed at the SFU Student Composer concerts and his recent electroacoustic work "Take it Easy", which features his solo performance on voice, percussion, and interactive Max/MSP software, was performed at the 2007 West Coast Composers Symposium and Surrounding Sound 2007.
Sammy CHIEN — In the Shadow of the Sound, Searching… (7:51 / 2007)
From silence to light, darkness to sound, the imaginative listening transforms mimetic sounds into our creative projection that lies within our mind. In the shadow there is space for the light. This space is the imagination of our ears, as well as our acceptance to different cultures. While modern society may attempt to reify and structuralize our perception and values, it may be time for us to sublimate our senses beyond these paradoxical surfaces. Beyond mere materials and mere texts, we may be able to find a distant voice to sound that flourishes with genuine emotions and visceral spirits.
Additional English translation for the text in the piece:
“Rain, Flame, Light, Somber, Mirage, Timbre…
I am surrounded by them…
Ultimately they’ve solidified, fused together, and then sublimated
No longer it is flame, or is it water
Has it infiltrated me,
Or, perhaps,
I have dissolved into it.”
Sammy Chien was born in Taipei, Taiwan in 1985. After years of moving, he is currently in Vancouver studying music and film at Simon Fraser University.
Monica CLOREY — nightmare, daymare (5:20 / 2007)
nightmare, daymare is an anti-war electronic piece (originally for eight-channels) that explores the flashy, grotesque violence of war that never ends.
Monica Clorey (b.1984) is an emerging composer from Prince Edward Island. After completing her B.Mus at Mount Allison University, she moved to Toronto to pursue a Masters in Composition. Her composition teachers include Ian Crutchley, James Code and Alexander Rapaport. She strives for her compositions to be full of life - to support themselves on their own, and to breathe with musical feeling. Her influences include Olivier Messiaen for harmonies, Arnold Schoenberg for work ethic, and Nathan Richards for pure musical inventiveness.
Luke CYCA — Awakening (5:38 / 2007)
As the title suggests, this piece of musique concrète represents the progression of my morning routine, specifically focusing on the cup of coffee.
Luke is a student of computer science and electroacoustic music at Simon Fraser University.
Valérie DELANEY — Different Shades of Blue (7:57 / 2007)
Quelques espaces, mouvements, images que m'inspire la couleur bleue.
Une lueur vacillante, miroitant sur un cristal.
Les étoiles émergentes d'un ciel crépusculaire.
Le bleu de la mer qui gronde, forte et calme
dans son immensité insondable.
Valérie Delaney termine sa 3e année au baccalauréat en composition électroacoustique. Elle a une formation en piano classique et elle s'intéresse à la conception sonore appliquée au cinéma.
Sylvia DETAR — Homecoming (7:04 / 2006)
“Homecoming” is a piece based on a poem by my talented sister, Lena DeTar. Growing up, we were lucky enough to work and play with our archaeologist mother in the redrock wilderness of the American Southwest. Lena wrote the poem to express the unsettling feeling of returning to civilization after long-term immersion in the passionately harsh beauty of the canyons.
Sylvia DeTar moved to British Columbia in 2003 to study music and geography at Simon Fraser University. She is a performer, competitor, and instructor with the SFU Pipe Band Organization. Sylvia’s compositions have appeared in concerts internationally since 2001.
James DUHAMEL — MIMIK (4:55 / 2007)
« Qu’est-ce que mon foutu mac peut bien être en train d’écrire sur son disque alors que, planté devant, je suis trop fatigué pour penser? »
La première étape du travail d’écriture a été de faire l’acquisition de matériau sonore concret. Je recherchais, par diverses techniques d’enregistrements, un matériau dont la morphologie servirait l’écriture de la pièce. J’ai procédé à un premier montage sommaire que j’ai ensuite soumis à des musiciens en studio. Ils devaient réagir instinctivement au montage du matériau et/ou aux gestes préenregistrés par les autres intervenants, avec pour consigne de jouer ce qu’ils entendaient, ou ce que leur évoquait telle image ou tel geste.
Avec tout ce fouillis de sons, il m’était dès lors possible d’entamer la composition de la pièce.
Pour le matériel sonore préenregistré: merci à Ida Toninato au saxophone baryton, Sébastien Croteau à la voix et aux clochettes et Christine Maisonneuve à la voix. J’ai joué le didjeridu, le brassage des objets de recyclage et autres trucs.
Compositeur, James Duhamel porte sa réflexion sur l’interaction entre le son et l’image. Sa signature sonore, tantôt lyrique, chaotique ou énigmatique, prend la forme de paysage sonore, de musique mixte ou électroacoustique. Son parcours débute avec la création de l’ensemble Wetfish (1996-2002) ou il revisite en musique les grands classiques du cinéma muet.
Fort de cette expérience, il multiplie les collaborations et les échanges. Il signe la musique de courts métrages et de films documentaires avec plus de cinquante titres à ce jour, il joue dans l’ensemble des Globe-Glotters et compose dans le répertoire électroacoustique. Sa pièce d’art radiophonique ‘Le radeau’ lui vaut le premier prix du concours canadien JTTP 2005 et est finaliste au prestigieux festival de Bourges 2006 dans la section résidence. James Duhamel a terminé son Baccalauréat en composition électroacoustique à l’Université de Montréal avec Jean Piché et Robert Normandeau. Parallèlement à ses activités de compositeur, il signe le mixage de documentaires et de séries télé.
Isabelle DUSSAULT — De pas à porc (5:38 / 2007)
Cette pièce nous offre un parcours mettant en vedettes trois personnages et/ou entités fantaisistes, qui nous font part de leurs sensations. Les pas de chacun guident leur trajectoire d’une scène à l’autre étrangement liées par l’ironie.
Isabelle Dussault est née à Donnacona. Elle a complété des études collégiales en guitare classique au Collège d’Alma. Par la suite, elle a effectué un baccalauréat en composition instrumentale, à l’Université Laval, avec Éric Morin. Son catalogue contient des œuvres, telles des trios, des quintettes, des orchestres de chambre, mixtes, ainsi que des pièces pour guitares. Elle fait actuellement une maîtrise en composition à l’Université de Montréal, sous la direction d’Isabelle Panneton. Musicienne active, elle fait partie d’un quintette actuel qui exécute ses propres créations. Elle enseigne la guitare classique et s’intéresse à la musique électro-acoustique. Elle participe à la création de musique pour courts métrages.
Alex EDDINGTON — People are not cars (phonetic suite) — 5 mvts (Car A, Car B, Car C, Car D, Car E) (7:11 / 2006)
People are not cars (phonetic suite) was composed for a dance piece performed in a parking lot. Considering this space as a temple to the complex relationship between people and cars, I wanted to make musical engines out of the human voice. All five pieces use the same set of vocal samples, and are constructed entirely through cut-and-paste techniques.
Alex Eddington completed his MMus in composition at the University of Alberta. He has been the recipient of a SOCAN Award and a SSHRC grant. In summer 2007 he will tour his second original musical play, The Fugue Code, across Canada.
Jesse FEGELMAN — Practicing Practice, Practice Practicing (7:36 / 2007)
“Practicing Practice, Practice Practicing” draws on aspects of the classical Guitar, electroacoustics, and live improvisation. Practicing acts as a common thread throughout the work, from source material to performance. The source material is solely sounds from practicing guitar. Over the course of the piece these sounds are obscured, analogous to when practicing the mind wanders from the task at hand. The live improvised laptop part provides continuity between the various levels of abstracted sound.
Jesse Fegelman is currently studying towards his Masters of Music at the University of Alberta, where he has studied with Dr. Howard Bashaw and Garth Hobden.
Tom FESNOUX — Whales (7:58 / 2007)
This piece is a reduction of an 11 minute work I completed for a directed study at SFU. The piece brings the listener into a journey in which we are underneath the sea at the beginning, then slowly move upwards towards the surface and out into the open air, and finally back down again. All sounds in this composition, except for the waves sounds heard in the middle of the piece, were made from guitar and audio samples of whales.
Georges FORGET — Orages D'acier (6:59 / 2007)
Orages d’acier est principalement inspirée de deux oeuvres; du roman éponyme d’Ernst Jünger relatant son expérience du combat durant la première guerre mondiale, ainsi que du film La ligne rouge de Terrence Malick ayant pour toile de fond la bataille de Guadalcanal en 1942.
Ces deux grands auteurs m’ont montré le chemin; dans cette version courte, mon objectif a été de sublimer par la musique deux moments forts de la guerre; l’angoisse sourde, l’ennui tendu de l’attente, faisant ensuite place au tumulte de l’attaque et au chaos.
Orages d’acier est dédiée à mon père.
Remerciements : Kaïs Demers, Nathanaël “Swiss Knife” Lécaudé, Martin Marier.
Compositeur français installé au Québec, Georges Forget a commencé sa formation auprès de Christian Eloy au Conservatoire de Bordeaux dans la plus pure tradition acousmatique. Il a ensuite évolué, durant sa maîtrise avec Robert Normandeau, vers une approche plus mélodique de l’électroacoustique. Compositeur polyvalent, son travail accompagne également différentes formes d’expression comme le théâtre, la vidéo d’art ou le documentaire ; à cet égard, on a pu entendre son travail dans différents projets en Europe comme en Amérique du nord.
Présentement au doctorat en composition sous la direction d’Isabelle Panneton et de Jean Piché, Georges Forget continue de privilégier l’utilisation du motif mélodique – élargi jusqu’aux caractéristiques morphologiques du son – comme élément fondateur de l’unité et de la lisibilité formelle de l’oeuvre ; son projet de musique mixte consiste en outre à développer des dispositifs permettant une plus grande ‘sensibilité’ dans les échanges musicaux entre machine et musicien. Georges Forget est boursier du Fonds québécois de la recherche sur la société et la culture.
Fritz FOSS — Dysroptia 2nd Movement (7:33 / 2006)
Whatever sounds I could extract from an electric toothbrush and a microphone are what you hear (including the batteries).
I am a musician, guitar teacher, and third-year Classics/Music major residing in Kitchener, Ontario, and attending University of Waterloo. The piece I have submitted is entitled "Dysroptia"; it is the first movement of a longer work which features an electric toothbrush as the primary sound source.
Joshua FOURNEY — Thirsty (2:38 / 2007)
THIRSTY stems from wanting a drink when the bottle’s empty. It is recorded using a contact mike. From there, i used protools to create the composition. I like to create works that have emotional representation.
I am a student at concordia in the IMCA program. I prefer to work with sound. My artist statement is “Messy but Mine.”
Thierry GAUTHIER — Cycles (8:00 / 2007)
Cycles se définit comme une musique mesurée, une pièce minimaliste et répétitive mais complexe. L’oeuvre convolutive pourrait être froide et statique mais un germe de vie s’installe dans la mécanique… Le chaos tente de s’installer dans cet univers impassible. La pièce aux révolutions cycliques est conçue à partir de microsons et de petites particules sonores qui sont accumulées, répétées et « granulées » par l’entremise de microboucles, à même le logiciel multipiste.
Thierry Gauthier est détenteur d’un diplôme (AEC) en conception sonore assistée par ordinateur (Musitechnic, 1998) et achève un baccalauréat en composition électroacoustique (Université de Montréal, 2007). Le compositeur éclectique se démarque par son originalité, sa grande diversité de styles et ses techniques expérimentales. Il a reçu maintes commandes, il compose et produit de la musique pour films, vidéos, séries télévisées, documentaires, installations et performances multidisciplinaires. Il a performé dans plus de 250 concerts à travers le monde et ses compositions se retrouvent enregistrées sur plus d’une vingtaine d’albums. Il est récipiendaire d’une mention honorable (2e prix) au concours international de composition électroacoustique Musica Nova (République Tchèque, 2006).
Olivier GIROUARD — Le pont du souvenir (5:54 / 2007)
Le pont du souvenir s’inspire du blanc de la neige suspendu et du miroitement du ciel en parcelles sur les yeux. Je cherchais par cette pièce à laisser entendre la matière brute du pont : la structure métallique, le vent qui embrasse un fil de fer, les voitures, les pas sur la neige. Le violon représente le parcours morcelé de celui qui le traverse. Dehors et dedans. Déséquilibrer l’écoute. Le pont comme objet résonnant et comme passage obligé, suspendu entre deux rives, qui laisse place à la contemplation.
Olivier Girouard cherche à mettre la musique en mouvement. Ses trames sonores laissent entendre des instruments traditionnels traités numériquement dans des atmosphères autant bruitistes qu’impressionnistes. Il collabore avec des artistes de différentes disciplines notamment : la danse, l’art sonore, la vidéo, la sculpture et la gravure. À l’automne, il commence une maîtrise en composition électroacoustique au Conservatoire de musique de Montréal sous la direction d’Yves Daoust et de Louis Dufort.
The white of suspended snow and glints of light from a shimmering sky inspired Le pont du souvenir. I wanted to give voice to the raw materials of the bridge: a metallic structure, wind whipping a steel cable, cars, steps in the snow. The violin represents the fragmented path of a person crossing. Outside and inside. To imbalance listening. The bridge as a resonant object, as a necessary passage, suspended between two shores, an opening to contemplation.
Olivier Girouard seeks to translate music into movement. His compositions bring to light traditional instruments filtered digitally in noise and impressionistic soundscapes. He collaborates with artists from diffrent disciplines namely : danse, sound art, video, sculpture and printmaking. This fall he will begin a masters degree in electroacoustic composition at the Conservatoire de musique de Montréal with supervisors Yves Daoust and Louis Dufort.
Christopher Damon Andrew GRIGOR — Paws (5:14 / 2007)
Paws is inspired and composed of readings from Dale Pendell’s Pharmako series of books, which have been described as “elegant tapestries of accurate chemistry, pharmacology, and botany, interwoven with a rich poetical imagery.”
The images I have used from the text could be describing any number of elusive experiences. As such, I have omitted any direct reference to the original subject matter of the source chapter, which is entitled Existentia and can be found in the first book of three, Pharmako/Poeia.
Mr. Pendell’s text is used with the kind permission of the author and his publisher, Mercury House, San Francisco, California.
Having spent three years studying trumpet at Douglas College, Chris is currently working to complete his music composition degree at Simon Fraser University’s School for the Contemporary Arts. At the same time, he is enjoying getting involved in the music scene in his new home - Vancouver. Singing and playing trumpet in local bands, music directing theatre, and co-producing the live electronic music of Mah Rah are some of the ways Chris manages to keep busy when not studying.
In the time it will take him to complete a MFA degree, Chris plans to be further established in the electro-acoustic, film, theatre, and popular music cultures in Canada and the world, and looks forward to meeting and working with new artists from all areas.
Jean-Robert HARVEY — Par Espace (5:48 / 2007)
Figuration de la transfiguration où l’Espace et le Temps ne font qu’un. C’est tenté par l’attente que le voyageur prend la route qui le ramène à lui-même. S’il envisage une évasion, c’est qu’il ne sait qu’en un temps fini s’enracine un espace plus vaste encore…
Je suis Jean-Robert Harvey. Je suis né à Jonquière, au Saguenay. Après avoir fait deux années au Collège d’Alma (CEGEP) en orgue et trois années sans études musicales, me voici en Electroacoustic Studies à l’Université Concordia à Montréal.
Bryan JACOBS — Within Scenes of Hurt (7:46 / 2006)
Within Scenes of Hurt was created from snippets of audio taken from movies which display various states of human vocal, but nonverbal emotional expression. Sounds of actors in scenes of extreme turmoil were captured then stretched, frozen, and examined from every angle, and utilized in the work for the sound’s natural musical expressiveness.
Bryan Jacobs (b. 1979) is completing his Master’s degree in music composition at McGill University in Montréal, Québec where he has studied with Denys Bouliane, Philippe Leroux and John Rea. His music has been performed by ensembles such as the Cleveland Chamber Symphony, The Greg Smith Singers, and the virtuoso violinist Rolph Schulte. McGill University’s Contemporary Music Ensemble just perform his latest work Coloring Regret for 21 musicians and electronics.
Myriam LAVOIE — chercher (7:21 / 2006)
Composer c’est comme creuser un tunnel dans l’air. L’air est là, c’est le langage infini et arbitraire. Et moi, je cherche… je cherche à transmettre cette horde de sons que mon esprit ne peut contenir. Et soudainement… ils se bousculent en musique. Et alors je creuse, encore et encore, je ne pense plus à rien. Le passage est ouvert, la rencontre est possible.
Passionnée de musique et d’art, Myriam explore dès son enfance la danse et le théatre. Elle développe rapidement une curiosité pour la création musicale. Son grand intérêt pour la musique électronique et les nouveaux medias l’amène à joindre les rangs de MUTEK (www.mutek.ca) en 2002. Elle y travaille depuis en tant que coordonnatrice logistique. Depuis les dix dernières années, elle a participé à plusieurs projet artistiques à titre d’artiste multidisciplinaire (Darboral présenté au FIND, Post-audio netlabel, Ubi music…). En 2004, elle décide de se consacrer entièrement à la musique et entreprend un baccalauréat en composition électroacoustique à l’Université de Montréal.
Theo MATHIEN — Eolian Erosion (7:12 / 2006)
When desert sands contain the proper size and shape of grain, the appropriate amount of silicone, are of a particular humidity, and are shifted by winds in a specific pattern, they can sing a variety of tones. Eolian Erosion explores this phenomenon, manipulating a single sound source through a series of morphological processes, eroding the initial grain of a processed sound to eventually reveal the tone and texture of its original, unprocessed self. The work also draws inspiration from the ever-expanding Alberta oil sands project, a monument to environmental degradation that now extends to desert-like proportions.
Theo Mathien began studying composition while completing his Bachelor of Arts degree at Queen’s University. He was fortunate to work with Dr. Alfred Fisher, Dr. John Burge and Dr. Kristi Allik, with whom he studied electroacoustics for three years. Upon graduation in 2001, Theo began a Bachelor of Fine Arts degree at Concordia University. While there, he continued his studies in composition (Ian Chuprun and Dr. Mark Corwin), winning the school’s Alain Award in Electroacoustics and participating in Rien à Voir’s Young Composers Concert. After a brief hiatus in Austin, Texas where he worked for the City of Toronto as a Creative Youth Envoy, Theo returned to school to study composition with Dr. Paul Steenhuisen and Dr. Howard Bashaw at the University of Alberta. In January of 2007, he was selected to take part in the National Arts Centre’s Young Composers Programme.
Colin MCGUIRE — Varnish (4:05 / 2007)
‘Varnish’ is a stereo, acousmatic work inspired by the sound of its viscous namesake sloshing around inside a ten gallon, metal pail. The sample was originally captured in 2004 but it was not until the snow began to melt in 2007 that the piece was composed. The structure contains a balance of texture and gesture, both of which have their own climaxes. The conrete sample is manipulated in a variety of ways and bookends sections contemplative and degenerative… a sort of journey inwards through a chemical, wood preservative. It was built (mis)using Cubase SX 3 and Reason 3.
Colin Patrick McGuire is a digital composer, DJ, and educator based out of Toronto, Canada. Though he started his musical odyssey as a trumpet player, for the last ten years he has devoted himself to studio-based work. Since completing his Master’s degree at York University in 2003, Colin has stayed on as a sessional lecturer in digital and electronic music while maintaining an active practice in both vernacular and art genres. He is currently preparing to independently release a new album of beat-driven electronica while also investigating options for a PhD. The dominant them in his oeuvre is the dance floor rooted craft of the DJ versus the abstraction thereof.
David MESIHA — Coptic Sacrifice (8:00 / 2007)
By the banks of the Nile music rang across the giant pillars of ancient Egyptian temples and continued to reverberate for millennia to its modern age propagation through the traditional hymns of the Coptic Church (as sung by well know Coptic priest father Youssef Assaad). The contrast between modern day Coptic Christians and their age-old traditions is an intriguing dilemma between two worlds that I chose to explore through an odd sense of harmony between Granular Synthesis and ancient Coptic melodies, in a context that explores the emotional and existentialist crisis surrounding Abraham's Sacrifice of his only son Isaac. A conflict that is all too familiar to Coptic Christians who have survived centuries of discrimination, and at times torture, to present a odd harmony between tradition and modernity, still with music reverberating off the pillars by the banks of the Nile.
David Mesiha first arrived in Canada from his native Egypt in september 1998 at the age of 16 to attend Lester B. Pearson College of the Pacific; a UWC school that provided him a full scholarship to study international baccalaureate. After finished, David moved to Vancouver, BC to attend Simon Fraser University where eventually he settled to the studies of music and philosophy. David's native Egyptian and Coptic heritage has always been an influence on his work, He is particularly interested in electro-acoustic composition and research in emerging music technology. Currently he [David Mesiha] is involved in research with Artificial Intelligence that aims at finding simple ways to control the highly complex controls that need to be utilized efficiently in granular synthesis.
Richard MINARDI — A Lock to Close Your Mouth (6:00 / 2007)
The Zocalo in Mexico City is an enourmous public space within one of the most densely populated places on earth. The space served as the centre of Tenochtitlan under the Aztecs, was co-opted for the seat of government under Spanish rule, and today serves as a cultural and political forum of modern Mexican society. Packed with tourists, performers, and vendors, this space yeilds a multi-layered and vibrant audio environment of a living, breathing, cultural landscape. A place destroyed and rebuilt, and like an ancient palimpsest it retains deep traces and outlines of its rich, colourful, and turbulent past.
Source material for this soundscape was captured on a portable MD recorder in December 2005.
Richard Minardi lives in Vancouver and is studying electroacoustic composition under Arne Eigenfeldt at Simon Fraser University.
Emory MURCHISON — Elastic Death (6:46 / 2006)
James O’CALLAGHAN — Impressions on a Forgotten Landscape (7:59 / 2007)
Impressions on a Forgotten Landscape is an acousmatic work which nonetheless attempts to create a sense of landscape. The landscape is imaginary, unknown, forgotten. As the listener is guided through an environment of strange but resonant sounds, an impression is laid upon it. A sense of unique location is given for a personal experience, of setting in disorientation, meaning in nothingness. Voices on a blank canvas. Voice is at the heart of this piece’s technical realization, abstracted through granulation and other time-based signal processing, however retaining a sense of humanity.
James O’Callaghan is a student of music at Simon Fraser University. His interest lies in electronic music of all kinds, both art and pop, but chiefly where the two intersect. His approach to art is interdisciplinary, creating art indiscriminately in all fields, fluidly from one to another. He has composed several scores for student films, as well as those for his own works in digital video.
Félix PARÉ — La volonté du périscope (6:22 / 2007)
La volonté du périscope se veut une allégorie des aller-retour entre les brumes du sommeil et la réalité, en enchevêtrant les échos des rêves le jour et ceux du jour la nuit.
Quittant les grands espaces Nord-Côtiers pour se retrouver dans un sous-sol glauque de l’est de Montréal, Félix Paré s’échappe par la fenêtre électroacoustique. Cette fenêtre tend à tendre vers une synthèse de ses intérêts artistiques tournant autour de la contrebasse, de la pop, des sciences, des déserts de sel et des vraies rousses.
Sylvain POHU — au temps des cerises… (6:46 / 2005)
Compositeur, improvisateur et guitariste, Sylvain Pohu est membre fondateur de l’ensemble de jazz contemporain [iks]. Comptant six albums à ce jour depuis ses débuts en 1999, l’ensemble a participé à un grand nombre de festivals de jazz de renommée internationale tels que le Monterey Jazz Festival (USA), le Festival de Jazz de Montreux (Suisse), le Festival International de Jazz d’Istanbul (Turquie) et le Festival International de Jazz de Montréal.
À titre de compositeur électroacoustique et improvisateur, Sylvain Pohu a participé à plusieurs festivals dont Rien à voir (Montréal), Résonances - Paris (Ircam) et Résonance St-Nazaire. Il a également remporté le 3e prix Hugh-Le-Caine 2005 de la SOCAN - catégorie composition électroacoustique. Il consacre actuellement ses recherches aux installations sonores et vidéos ainsi qu’à la musique électroacoustique improvisée dans le cadre d’une maîtrise à l’Université de Montréal.
Jean-François PRIMEAU — Le Soleil se lève aussi (7:40 / 2007)
La nuit a depuis toujours su être le parfait théâtre de nos phantasmes, de nos rêves, de nos cauchemars. Notre imagination comble le vide visuel laissé par la noirceur, de façon à créer un univers parallèle dont la complexité peut se révéler souvent déconcertante sous le couvert du jour. Il ne faut donc pas oublier que nous ne sommes pas seuls dans la dérive nocturne, que le réveil nous ramènera à bon port et que nos microcosmes, en apparence si importants, ne seront jamais qu’un voile se levant avec le soleil…
Jean-François Primeau est présentement étudiant (baccalauréat) en composition électroacoustique à l'Université de Montréal.
Raphaël REED — Compo de type 3 (7:17 / 2007)
Compo de type 3 est une pièce en trois actes…
Raphaël Reed est né au Michouagan. Là-bas, il découvrit un ardent plaisir pour la pêche. Truite, saumon, hareng-outan, il les a tous pêchés. Son père, issu d’une antique catin des temps modernes, fut pour lui une source d’inspiration irrévocable. Poilu de la moelle épinière jusqu’au pouce, il possédait un langage hors du commun pour les québécois : c’était un mexicain. La villosité et le vocabulaire de ce dernier éveillèrent chez Reed un goût particulier pour la composition.
La première œuvre de Reed fut d’inventer une table de chevet. Entreprise qui lui fut aisée puisque les instructions venaient avec le produit. Puis, vint la découverte de l’ampoule électrique à laquelle on attribua la fameuse unité : le Reed. C’est peu à peu que Raphaël s’est intéressé à la menuiserie pour finalement, et de façon inexorablement inéluctable, aboutir en composition mixte 1ère année 1er cycle.
Sandy SCOFIELD — Forever (4:07 / 2007)
The piece is entitled “Forever” and the text is an excerpt from a poem by Shuswap spoken-word artist Vera Manuel entitled “L.A. Obsession” and is 4:05 minutes in duration.
Sandy Scofield is an undergraduate student in the School for the Contemporary Arts at Simon Fraser University and is majoring in music.
Leonardo SECCO — HASIA (8:02 / 2007)
Dans cette pièce j’ai exploré la technique de granulation en temps réel comme moyen de générer tout le matériel sonore. La forme de la pièce a été “trouvée” en parcourant ce monde synthetisé, plein de gestes et à la fois très expressive.
Leonardo Secco est né à Montevideo Uruguay en 1966. Il commence ses études de musique à Paris en 1985. En 1987 il commence des études de composition à la l’Universidad de la República de Montevideo. 1992 il complète un BAC en télécommunications.
Après avoir travaillé pendant quelques années dans le domaine des télécommunications il fait ses premières experiences avec la synthèse sonore tout en continuant ses études en violon. Il reprend ses études de musique en 2004 et en 2005 il s’installe à Montréal ou il réside actuellement. Il est finissant d’un BAC en Composition Mixte à l’Université de Montréal.
Timothy SUTTON — Three, spread apart (4:30 / 2007)
I am a composer of electroacoustic and instrumental music, occasionally experimenting with video. I'm taking a Major in Electroacoustic Studies at Concordia University.
Dominic THIBAULT — Nuit noire, Nuit grise (5:12 / 2006)
La nuit est vaste. Elle s’allonge, se répand puis se résorbe. Tache d’encre où l’on se noie. Cycle d’errance qui berce nos rêves et nos cauchemars. N’en retenir que sa noirceur serait la sous-estimer. Merveilleuse brèche dans le temps où limites floues, lois de l’ombre, ivresse passagère, tout se mêle. Les nuances s’estompent et laissent place au gris.
Structure articulée autour du simple geste de question – attente – réponse. Jeu de l’opposition et de l’interaction entre des matériaux reconnaissables et d’autres provenant de sources synhétiques.
C’est dès son plus jeune âge que Dominic Thibault éprouve une mystérieuse attirance pour la musique. Après s’être attardé durant quelques années aux touches blanches et noires du piano, il s’intéresse à la guitare et à son côté rebelle. C’est d’ailleurs cette passion pour la six cordes qui le guide au cégep Saint-Laurent, lieu où il découvre, grâce à Michel Tétreault, la composition et la création sonore. En 2005, Dominic Thibault entreprend un baccalauréat en composition électroacoustique à l’Université de Montréal avec, comme professeurs, Robert Normandeau et Jean Piché. Son intérêt pour les musiques acousmatiques et mixtes, la programmation musicale et le phénomène de spatialisation le pousse à composer une musique nouvelle. Il travaille à l’heure actuelle sur de nombreux projets artistiques dont une série de pièces mixtes écrite en collaboration avec Jocsan Rivera et une installation multimédia avec l’artiste visuel Paul-Antoine Gauvreau en plus de se consacrer à l’art acousmatique. Enfin, Dominic Thibault s’implique activement dans le milieu culturel universitaire à titre de coordonnateur des laboratoires du Cercle des étudiants compositeurs (CÉCO) et, depuis peu, comme responsable technique du studio de l’International Laboratory for Brain, Music and Sound Research (BRAMS).
Matt TOZER — Clarinecho (6:01 / 2006)
Clarinecho is a simple piece designed to take advantage of the 6 voice independently controllable echoes that are available on the PCM81. The clarinet parts themselves are composed of a simple 4 note pitch set of Db, Eb, Ab, and Bb and are written to take advantage of the clarinet’s wide acoustic range and its ability to play both sharp and hard as well as lyrically.
Matt Tozer has just completed his Masters of Music in Composition and will be beginning his PhD at The University of Western Ontario in September 2007.
Elliot VAUGHAN — Icely Unsect (7:58 / 2007)
Insect
Tinkle
Inching
Iceless
Syntax
Niceness
Ice-ess
Unseen
Sinful
Frozen
Saintance
Same tense
To-fro
Focus
Sentence
Misuse
Foreseen
Unseen
Inmate
Distune
Insate
Synod
Inset
Sinlet
Tinkle
Sectance
Iceless
Insect
Sunful
Seekfrom
-Isms
-Ences
Chillsmall
Crackless
Tinkle
Slysome
Scramble
Cluttle
Scatter
Scuttle
Clatter
Tapous
Topple
Creeping
Iceful
Glisten
Crisping
Sliver
Glassy
Frostness
Sneaking
Scraping
Disto
Scurry
Unsect
Steply
Plaster
Sneaksome
Seekent
Icely
Insect
Elliot Vaughan (whose participle is whereing)
Michael VINCENT — Gouldberg Variations (8:00 / 2005)
Michael Vincent (b. 1976) is both a student and composer living in the diverse city of Montreal. Michael is an extremely diverse artist, composing in many forms which include electroacoustics, mixed media, and traditional instrumental models. He is currently finishing a BFA degree in Music Theory and Composition at Concordia University, and plans begin graduate studies in composition the near future.
Kamen ZENOV — Serpent Sky Fountain (3:33 / 2007)
Joshua ZUBOT — Collage #1 (4:12 / 2006-2007)
‘Collage #1’ was originally composed as a quadraphonic piece. Here it has been reduced to a stereo composition. The piece was put together step be step using spontaneous decision making. An idea would pop into my head, then I would record it without thinking. The entire piece was done in this manner. This relates to a collage. Digital audio, violin, record samples, and found sound were used as the sound sources.
Joshua Zubot accomplished a BFA in Electroacoustic studies at Concordia University. He composes and performs music of different genres including Electroacoustics, Jazz, Classical, Improv music, Avant-Garde and styles in between. His instruments of choice are the violin and laptop. Throughout the years he has participated in various performances and music festivals in North America, Europe and China. He plans to continue to bring his compositions and sound creations to different areas of the Arts.
Project Managers — jef chippewa & Yves Gigon
Web Site — Yves Gigon
Translation — Dominique Bassal, jef chippewa
Project Consultation — PeP (Productions electro Productions)
Support
Jeu de temps / Times Play (JTTP) est rendu possible grâce à une association stimulant la recherche et la créativité canadienne en électroacoustique établie avec l’université Concordia en 1986. La CEC reconnaît également le support du Conseil des Arts du Canada, qui a investi l’année dernière 20,1 millions dans les lettres et l’édition dans l’ensemble du Canada. Merci aussi à la Fondation SOCAN et aux membres de la CEC, qui ont aimablement fourni de l’aide financière au projet, et à PeP pour son aide constante à la production.
Jeu de temps / Times Play (JTTP) is made possible thanks to a partnership fostering research and creativity in Canadian electroacoustics established with Concordia University in 1986. The CEC also gratefully acknowledges the support of the Canada Council for the Arts, which last year invested $20.1 million in writing and publishing throughout Canada. Thanks are also due to SOCAN Foundation and CEC Members, who have graciously provided further financial support to the project, and to the PeP team for continued production assistance.
Social top